RCAAP Repository

LA CONSTRUCTION DE LA CONNAISSANCE CHEZ L'ENFANT EN PÉRIODE SENSORI-MOTRICE: LE RAPPORT D'UNE EXPÉRIENCE AVEC LES ÉDUCATEURS D'UNE CRÈCHE

Cet article présente un rapport d'expérience qui visait à la formation continuée des enseignants de le « Centro de Vivência Infantil » de l'UNESP. À partir des notions de l’Épistémologie Génétique comme: l’action, le scheme de l’action, l’adaptation, l’accommodation et l’assimilation; nous cherchons un fondement épistémologique pour le travail d’enseignant avec les enfants entre 0 et 24 mois. Nous présentons, comme résultat pratique de l’application de la connaissance des définitions en Épistémologie Génétique, le travail de formation continuée avec les enseignantes du «Centro de Convivência Infantil» de l’UNESP et la prise de conscience résultant pour adopter la perspective épistémologique piagetienne dans leurs travaux quotidiens avec les enfants du période Sensori-Moteur.

Year

2011

Creators

Marcal, Vicente E. R. Lepre, Rita Melissa

MOSAIC TO COMPLEXUS: CHALLENGES FOR UNIVERSITY

This paper analyzes and Implications epistemolgicas paradigmticas that go by the principle of indivisibility of teaching, research and extensive organization in the system Undergraduate, searching the grounds of complexity and a transdisciplinary look articulator between activities-half. The investigative, hermenutica guided by the philosophy of Gadamer (2008), supports the thesis that the principle of inseparability implies mudane epistemolgicas and paradigmticas Deposit Policy in the contemporary university because demand the production of knowledge apropriaoe contextualized, complex and transdisciplinary, beating, gradually, the principles underlying the paradigm of modernity organizaoe to the activities of the university.

Year

2011

Creators

Tauchen, Gionara

Culturas da infância e culturas juvenis: elementos híbridos na constituição identitária de estudantes de quarta série

Este artigo centra-se na análise e descrição dos modos como alunos de quarta série narram as percepções sobre si mesmos, bem como o que sugerem sobre algumas atividades, práticas culturais e temas de interesse presentes em seus modos de ser e fazer. Toma-se como ponto de partida a constatação de que no contexto contemporâneo os jovens tem se constituído como um modelo cultural desejado por todas as gerações, fenômeno que tem sido denominado juvenilização da cultura. A partir disso, a intenção é refletir se estudantes de quarta série experimentam apenas elementos das culturas da infância, ou se tal fenômeno manifesta-se, em alguma medida, na experiência desses alunos. A investigação foi realizada a partir de observações em seis turmas de quarta série junto a três escolas de Porto Alegre/RS, sendo uma particular, outra pública estadual e uma pública municipal. Conversas informais e questionários inspirados no formato de histórias em quadrinho constituíram outras estratégias utilizadas para produção de dados. Diário de campo e gravações foram utilizados como principais recursos de registro. O aporte teórico que fundamenta a escrita do artigo está pautado principalmente nos estudos de autores como Carles Feixa e Manuel Jacinto Sarmento. As narrativas dos estudantes possibilitaram constatar que os alunos das quartas séries pesquisadas constituem um grupo heterogêneo em relação às percepções identitárias e os pertencimentos geracionais que expressam sobre si mesmos, ou seja, uns narram-se crianças, outros “mais ou menos” criança e há aqueles que não se consideram crianças. Foi possível constatar o processo de “hibridização” identitária dos estudantes de quarta série, os quais se mostraram constituídos por elementos tanto das culturas infantis como das culturas jovens. Ficaram evidenciados, ainda, alguns indícios de juvenilização da cultura.

Year

2010

Creators

da Silva, Fernanda Lanhi

O papel do contexto sociocultural para as práticas matemáticas da criança na educação infantil

Consideramos, neste artigo, o reconhecimento do contexto sociocultural como imprescindível para a criança desenvolver ferramentas cognitivas, as quais lhe permitam lidar satisfatoriamente com as situações de vivência diária da matemática inicial, em escolas de Educação Infantil. Esse reconhecimento servirá de base para uma análise que localize a valorização social e cultural para as práticas matemáticas da criança, com resultado na futura aprendizagem formal do conhecimento na área. A primeira parte do texto apresenta considerações de autores envolvidos com o desenvolvimento humano e sua ligação direta com as práticas sociais e culturais. Trazemos, na segunda parte do texto, algumas contribuições de autores diretamente ligados com a área da matemática inicial e suas convicções acerca da importância do papel do contexto sociocultural para o desenvolvimento de ferramentas cognitivas, específicas na criança. A terceira e última parte do texto apresenta o recorte de uma pesquisa realizada no Núcleo de Desenvolvimento Infantil, da Universidade Federal de Santa Catarina, com crianças entre 2 e 5 anos e adultos profissionais, com análise dos momentos vivenciados na apresentação espontânea de conceitos numéricos iniciais.

Year

2010

Creators

Senna, Maria Teresa Telles Ribeiro

Olhares investigativos sobre as crianças: o brincar e a produção das culturas infantis

Esta pesquisa objetiva descrever e analisar o brincar das crianças no contexto da creche. A expectativa é possibilitar a discussão em torno da produção das culturas infantis. Buscamos investigar as crianças a partir de si próprias, como atores sociais competentes e potentes, constituídas de múltiplas dimensões humanas e protagonistas nas relações que são estabelecidas no grupo de pares. Para tanto, realizamos pesquisa de campo, utilizando observações com base na orientação etnográfica, registradas em caderno de campo. Com base nos dados analisados, identificamos que as culturas infantis e as formas de sociabilidades criadas e recriadas pelas crianças, revelam a especificidade própria destas em relação às produções culturais dos adultos. A pesquisa possibilitou demonstrar a necessidade de adentrarmos nos respectivos mundos sociais e culturais dos grupos infantis, para conhecer as crianças em sua complexa singularidade. Evidenciamos que o conhecer das culturas infantis, nas rotinas do brincar, apresenta-se como uma possibilidade para os adultos significarem e elaborarem seu pensar e seu agir pedagógicos aos interesses e necessidades das crianças.

Year

2010

Creators

Filho, Altino José Martins

Relações entre adultos e crianças na contemporaneidade: o que estamos fazendo com nossas crianças?

Neste artigo, procuro refletir sobre o desafio que se coloca para a educação do ser humano culto como resultado do processo de globalização e de revolução técnico-científica que vivemos hoje frente às formas como nossa sociedade tem respondido com a educação das crianças e, ao mesmo tempo, a complexidade do processo de conhecimento que descobre uma relação intrínseca entre o afetivo e o cognitivo que condiciona a aprendizagem. Destaco, especialmente, o sentido que as crianças têm construído acerca da escola e do processo de conhecimento, a partir de tarefas e das idéias impostas às crianças pelos adultos, e que as distancia da apropriação do pensamento teórico e da vontade de saber, elementos essenciais no processo de apropriação da herança cultural da humanidade, motor da humanização das novas gerações. A imposição às crianças de formas de relacionamento com a cultura - próprias dos adultos - em idades cada vez mais precoces abrevia a infância e compromete o processo essencial de humanização vivido nessa idade. Não só isso, cria nas crianças uma atitude que as indispõe ao conhecimento - o que se coloca em contrário ao desejo maior de pais e mães e professores/as com relação à escola.

Year

2010

Creators

Mello, Suely Amaral

Acomodação e Ruptura: a participação das crianças nos espaços da creche

O texto a seguir resulta de uma pesquisa que teve como mote a compreensão de práticas educativas desenvolvidas em uma instituição de educação infantil pública no sul do Brasil. O recorte realizado para análise foram das relações estabelecidas entre os adultos e as crianças no interior da instituição, em especial nos momentos marcados pelos adultos como de transgressão por parte das crianças. Buscou-se também compreender as relações que as crianças estabeleciam entre si e as diversas estratégias criadas por elas na acomodação, resistência e reinvenção do cotidiano a fim de tornarem-se, em alguma medida, partícipes do espaço frequentado por elas diariamente. Como forma de dar visibilidade às manifestações das crianças sobre o que vivenciavam na instituição e também revelar as estratégias utlizadas por elas para os excessos de regulação, foram utilizados diferentes recursos, tais como: registro escrito, fotográfico (feito pela pesquisadora e pelas crianças), dramatização, literatura, desenho, bem como a captura das expressões faciais que as crianças utilizavam para comunicarem-se entre si. Os jeitos das crianças, em especial naqueles momentos em que instituiam modos diferentes de agir, indica-nos um aprendizado social de como lidar com as estruturas impostas e reforça a idéia de redes de aprendizagem construída no sentido horizontal, entre pares.

Year

2010

Creators

Paula, Elaine de

As culturas da infância nas dinâmicas de sociabilidade entre bebês

Este estudo parte de um projeto de dissertação de mestrado e tem por objetivo centrar olhares e percepções para as culturas infantis nas interações sociais que bebês, de um ano e meio a dois anos e meio, estabelecem entre si em uma Escola Municipal de Educação Infantil. A tentativa é de compreender as múltiplas linguagens que esses bebês utilizam nas suas interações para constituir suas dinâmicas de sociabilidade, e suas culturas da infância, concebidas como formas singulares de significação e apreensão do mundo, as quais as crianças criam e compartilham nos seus grupos de pares. Para tanto, busquei traçar algumas reflexões acerca do lugar social que os bebês ocupam, e realizar um breve levantamento de alguns grupos de pesquisa no Brasil que vem se destacando em pesquisar crianças com idade entre zero e três anos. O referencial teórico que subsidia esta investigação é o da Sociologia da Infância em diálogo com outros campos teóricos que também consideram a agência das crianças pequenas nas dinâmicas de sociabilidade.

Year

2010

Creators

Pereira, Rachel Freitas

Uma face oculta da escola que exclui: a aprendizagem daqueles que não aprenderam

This article aims to discuss the issue of learning in a school of Youth and Adults Education. It was aimed to find out how does the learning take place among those who did not learn or those who couldn’t stay in the so called “normal school”. Through observation and interviews with teachers and students of this core of education it was possible to answer these questions: how does the process of teaching and learning of students in adult education occurs? What goals are appointed to this level of education? Those goals are made explicit in the actions of teachers working in adult education? The aim of the school, in the view of the teacher interviewed, his actions to achieve this goal and the results produced by the actions that we observed in the performance of students allowed us to see that educational practices are far from the established educational goals of educating for freedom and citizenship and enabled us to reflect on the hidden face of the school that seems to rule out, once again, students who return to it.

Year

2011

Creators

Tognetta, Luciene Regina Paulino Scott, David

SCHOOL LIFE OBSERVATORY: BETWEEN UNIVERSITY AND SCHOOLS

Text intends to reflect upon observation activity that characterizes School Life Observatory (OBVIE) action in the past eighteen months. As OBVIE belongs to a Higher Education Institution one major question is to what extent can University establish an open conversation with Elementary and Secondary Schools? This is an epistemological analysis about Observatories demands ( like OBVIE), as well as further impact on their organization and management requests. Empirical analysis is limited, so far, to thirteen Schools. However analysis relevance is larger than specific context from which it arises.

Year

2011

Creators

Lopes, Ana Mouraz

Crianças roteiristas, crianças atores sociais: dois olhares se encontram no pátio da escola

A etnóloga Julie Delalande, autora do livro La cour de récréation, contribution à une anthropologie de l’enfance (Rennes, Ed. PUR, 2001), encontrou-se com a cineasta Claire Simon, realizadora do documentário Récréations (Les Films d’Ici, ARTE France, 1992), que mostra crianças de três a seis anos na hora do recreio no pátio de uma escola. Elas conversaram a respeito de suas abordagens das crianças da escola maternal francesa. Compartilhando a mesma intuição – de que as crianças vivenciam um momento importante de sua existência na hora do recreio –, elas debatem a sutileza de apreender sua experiência quando se é, aos olhos das crianças, um adulto forçosamente dominante. Somente o reconhecimento daqueles que se vem observar permite o acesso a esse universo. Descobre-se então como, entre uma lógica do desejo e uma lógica do social, as crianças aprendem desde a escola maternal a ser atores para seguir adiante. Ali, ao invés de permanecerem seres que devem ser educados, elas são atores de seu texto.

Year

2010

Creators

Delalande, Julie Simon, Claire

CHILDREN EDUCATION: GAME PLAYING AND DIDACTIC PROCEDURES IN THE FIELD OF VALUES

The present research came from procedures reflected by the practice attendance from Children Educational teachers. We have been listening continuous complains from teachers about their student’s behavior from 4 to 6 years old, that are considered disrespecting and that they are involved just in have fun. People who participate on this research were: four advising teachers and class assistants from a private school in São Paulo. The problem that guided the present research was: the teacher that uses game playing as a developing process of friendship, observing the characteristic limits of age, will have a group of students more respectable, collaborative and team spirit? The fact that the teacher plans, organize pedagogical procedures and analyses his own practice in the field of values, giving priority game playing, can change the number and the way of solving conflicting situations in the classroom. The focus was to analyze if the planning, the organization of didactics procedures and analyzing the practice in the field of values, giving priority game playing, modifies the number and the shape of solving conflicting situations pointed by teachers in children education. It has been used three instruments: 1. observation filling card; 2. observation of interacting situations; 3. questioner. The qualitative analysis from data showed that planning, organizing didactic procedures, focusing game playing can help on the solution of conflicting situations. Progress as in the teachers’ acting showed by the records as in the procedure of solution of conflicts used by children, could be watched during the procedure.

Year

2011

Creators

Cersosimo, Carla Paula Brondi Calabria Jolig, Rosemary Tortella, Jussara Cristina Barboza

Apresentação

No summary/description provided

Year

2010

Creators

Filho, Altino José Martins Delgado, Ana Cristina Coll

Prefácio

No summary/description provided

Year

2010

Creators

da Silva, João Alberto Thum, Carmo Delgado, Ana Cristina Coll

Speaking of memory: relationship with education

This article aims to make a brief conceptual analysis of cognitive memory, based on the neuroscience, in order to understand its importance in the education process. Initially we will hold the concept of cognitive memory and some of their ratings and then carry out the analysis of this function in educational processes.

Year

2012

Creators

Azevedo, Cláudio Tarouco de Bemfica, Vera Teresa Sperotto

STRESS IN ENGINEERING STUDENTS

This article aims at studying the stress factors in students of an engineering course at the city of Curitiba. Although stress can be also regarded as a positive factor to the subjects, while responses to stress agents are mild and light, the notion most often widespread and damaging is that in which the estressor has a negative character and more prolonged, which indicates greater severity. Academic, social, profissional, exams, dedlines to be met, learning new technologies in short time, the search for an intership or placement in the labor market in the midst of this process of building a professional identity. Are variables that are interwined and can facilitate the emergence of estress in students. We characterize this study as descriptive, and assessment of the data will give a qualitative approach and the method used is the case study. The sample consisted of 84 engineering estudents. Finally, the study indicates the need for interventions that address the most affected group of students as well as providing proposals to minimize and avoid problems of students who drop out the course. Key-words: Education. Health. Stress. Curriculum.

Year

2012

Creators

Thomaz, Patricia Ester Rocha, Luciano Baracho Neto, Vicente Machado

Digital inclusion outside the school context: analysis of project ceibal in Uruguay

This work aims to analyze the process of digital inclusion configured from the deployment of the project titled "Plan Ceibal" by the Uruguayan Government in all public schools in Uruguay. In this article our analysis focuses on data collected about the impact of the project outside the school context, and to analyze how the digital inclusion is promoting or not inserting these portable computers outside of school space familiar looking for direct gaze that make people with technologies (cultural practices of digital literacy) and not to the possibilities of equipment in relation to the effective use of ICT 's. Data will be collected through a survey ethnographic blended in development, let us consider the configurations interaction and inclusion of actors from the border town of Rivera / UR. Analysis on socio-historical bias allows you to understand how digital inclusion configures itself from cultural practices exploring the concept of zones of senses and not just for pedagogical possibilities of technology whereas there is a relationship between technologies and social structures. keywords: Social Incusion, Ethnographics, computers, education

Year

2012

Creators

Maciel, Marcia Peres Passerino, Liliana Maria

The contributions of constructivism for teaching astronomy in the early years

We intend to discuss here which the contributions of genetic epistemology for learning astronomy themes present in the curriculum of the early years of EF. This arises epistemology, pedagogy, called constructivist methodology. Demonstrated in our article, using a methodology that starts with questions and problems the teacher may allow students under the action of the research object and thus make it possible to build their concepts about the world and may increasingly become more complex their knowledge. Teaching astronomy since the early years can help in the development of logical-mathematical students, which makes them able to understand the world around them, this consequently influences their scientific literacy, therefore, increasingly to intervene in the world so conscious. In this sense we believe not only in the inclusion of subjects of astronomy in science education, as well as the need to review the methodologies applied in this discipline.

Year

2012

Creators

Bartelmebs, Roberta Chiesa Moraes, Roque

The memory as a form of preserving the history of education: dialogues between two retired teachers

Oral history is part of the debate about the role of historical knowledge and operates inquiring the historical tradition centered in official documents. This study intended to carry out possible “dialogues” between two retired teachers about their memories and opinions in relation to the education subject. We following a semi-structured screenplay divided in two blocks: the first one intended to address their experiences while they were students and the second, intended to express the memories and views of them as teachers, establishing relationships between these two times and also seeking to investigate their opinions about the current stage of Brazilian education. Thus it was possible not only generate diagnoses and report the views of the collaborators, but also understand subjectivities that only through these procedures could be made.

Year

2012

Creators

Rufino, Luiz Gustavo Bonatto

USE OF SOURCES IN THE TEACHING OF HISTORY: THE PRESS IN THE CONSTRUCTION OF KNOWLEDGE.

This article aims to discuss the use of sources, specifically those from the press, in the construction of teaching history. From this perspective, we present the following as concerns guiding this work: What is the role of historical sources in teaching history? What are the possibilities of learning from these? The press takes a prominent place in this scenario to what extent? The method chosen to approach these responses was the methodology of the research literature, as well as content analysis, which allows working with text written materials. It is important to mention that this methodology is the starting point of the message, but should be considered the contextual conditions of their producers and become critical in the design and dynamics of language to establish an opinion (FRANCO, 2005: 13). Given the above, will be drawn primarily a discussion about the teaching of history. Soon after will be presented some aspects regarding the importance of the sources and their potential uses within the area covered. Finally, we will reflect on the press and its specificities. Therefore in order to promote a reflection on the teaching of history and its vast possibilities of building space within the school.

Year

2012

Creators

Valle, Hardalla Santos do Arriada, Eduardo Claro, Lisiane Costa