RCAAP Repository

Editorial

No summary/description provided

Atividades em Sala de Aula

No summary/description provided

Year

2015

Creators

Itacarambi, Ruth Ribas

The Poet of Experimentation: Augusto de Campos and the Crisis of Verse

Apresentação do poeta Augusto de Campos, com focalização em sua produção poética ligada ao movimento de poesia concreta.

Year

2015

Creators

Rebechi Junior, Arlindo

De Curitiba para Moçambique: ações de educomunicação e comunicação popular

The Communication and Popular Education Center (NCEP) is a university extension program that was created in 2003 by the Department of Communication at the Federal University of Paraná (Decom/UFPR). Before producing a historical trajectory, we present in this text the results that have been achieved so far by the team and the project partners, as well as provide brief accounts of experiences. The NCEP aims to stimulate discussion on educational communication and popular communication. The undergraduate and graduate involved help the core partners in specific projects in the management of communication tools perspective. Currently, the NCEP has six partnerships in which the core members develop writing and production workshops in radio and print newspaper, as well as an international partnership with the Eduardo Mondlane University in Mozambique, which is reported in the spotlight.

Year

2016

Creators

Carvalho, Guilherme Scharlau, Toni André Gomes, Evanise Rodrigues

Scientific educommunication: radio, journalism and popularization of sciences in the construction of citzenship

O presente trabalho tem por finalidade desvelar as conexões entre a rádio universitária e o processo de educomunicação científica. Trata-se de uma descrição analítica de um projeto educomunicador que insere a cultura científica como um caminho para a construção de conhecimento e cidadania para além do espaço universitário, tendo como foco a difusão de ciência no cotidiano das pessoas a partir de uma programação perene de divulgação de ciência, tecnologia e inovação. Como resultados preliminares, são descritos parâmetros de participação da comunidade com o projeto, bem como os desdobramentos jornalísticos e educacionais oriundos desta ação, os quais revelaram que o rádio, apesar das inúmeras possibilidades de comunicação existentes, permanece como um grande aliado no processo de difusão e construção de conhecimento, bem como uma ferramenta importante no diálogo entre o erudito e o coloquial podendo ser vastamente aproveitado nos processos educacionais.

Year

2016

Creators

Façanha, Alessandro Augusto Barros Nápolis, Patrícia Maria Martins Luz, Jociara Pinheiro

Educação para a comunicação e redes sociais: proposta de trabalho com a linguagem cinematográfica

As ferramentas digitais da Web 2.0 mudaram significativamente a nossa relação com a informação, como nos comunicamos com os outros e nossa experiência on-line. Diante disso, novas possibilidades de aprendizagem surgem. Paralelamente ao avanço das tecnologias em rede, podemos também citar a importância da educação para os meios de comunicação, a chamada educomunicação ou educação para a mídia, que se torna essencial para uma formação cidadã e autônoma. O objetivo deste artigo é apresentar uma proposta de atividades com a mídia-educação que utiliza as redes sociais, e mostrar que é possível trabalhar, através das redes, com conteúdos que visem à mídia-educação, sob uma ótica de aprendizagem colaborativa e interativa.

Year

2017

Creators

Cerigatto, Mariana Pícaro de Almeida, Lígia Beatriz Carvalho

The second mother – a cinematographic chronicle

The movie The second mother (2015), by Anna Myulaert was acclaimed by audience and critics and has aroused the interest in understanding why such simple story is so successful. The proposal of this review is to think the movie under the chronicle point of view.

Year

2016

Creators

Magno, Maria Ignes Carlos

Rap from the countryside – political dialogs between countryside and urban youth groups

This article presents some results of a thesis developed between 2010 and 2015, abouth political formation of the Landless Rural Workers (MST). The focus of this article is the level of struggle for hegemony of / in art and culture, from the narratives of young peasants who are part of the rap group Veneno [Poison] H2. We use the dialectical method and applied qualitative techniques, semi-structured interviews with young rappers of the MST, and analysis of lyrics from the album Terra Militante [Militant Earth]. Research shows that the narratives of young peasants, as a result of interactions between the countryside and the city, indicate narrowing political ties among the youth of these spaces through cultural identification, which can strengthen and deepen alliances and political dialogues.

Year

2016

Creators

Bastos, Pablo Nabarrete

O discurso político-educacional contra o bullying: uma abordagem sociossemiótica

Este artigo apresenta uma pesquisa cujo objetivo é analisar o discurso manifestado no texto do slogan de uma campanha da Secretaria da Educação do Estado de São Paulo, promovida pelo Sistema de Proteção Escolar que, em parceria com o canal Cartoon Network, incentiva a denúncia como mecanismo de prevenção e combate ao bullying. Fundamenta-se na teoria semiótica greimasiana e nos princípios da semiótica visual para compreensão do discurso subjacente ao texto. De acordo com a análise sociossemiótica do discurso, pretende-se descrever a estrutura narrativa da campanha, as relações entre sujeitos e objetos de valor, a fim de identificar mecanismos de persuasão e manipulação.

Year

2017

Creators

Prados, Rosália Maria Netto Oliveira, Marinete Pereira de Souza

Educating to dream, changing reality

Life story of an educommunication journalist and social entrepreneur who defines himself as "dreamlist", a dreamer and idealist. Founder and executive director of the NGO Viração Educomunicação, Paulo Lima is from Ceará, Fortaleza and lives between Brazil and Italy. He loves to remember his origins in the slum, just to remind us that social change is possible and that investing in processes of active and emancipatory participation of children and adolescents is key to build a fair and fraternal society. He is a follower of Paulo Freire’s ideas since age 14, when he met and used the Popular Literacy Method of Paulo Freire in activities with adults in the Lagamar favela, where he was born and lived much of his childhood and youth.

A feasible educommunication: an analysis of the curriculum proposal to elementary school of Brazilian Ministry of Education

This article concerns a historical moment in the definition of education policies in Brazil, seeking to collect and evaluate information on the thinking of the Brazilian elite for the possible approach procedures between the Communication, their languages and technologies and basic education. It takes as an object of study, curriculum reform proposal draft made available for public consultation in the second half of 2015. The document was drawn up under the responsibility of the Department of Basic Education of the Ministry of Education, following the approval in July 2014 by Congress, the National Education Plan.

Year

2016

Creators

Soares, Ismar de Oliveira

Elementary school teacher training: new guidelines and perspectives

O artigo contextualiza a política de formação dos profissionais para o magistério da educação básica no Brasil e, desse modo, retoma analiticamente os marcos legais, diretrizes e bases para as políticas, programas e ações nesse campo. Desenvolve-se, assim, análise do Plano Nacional de Educação (2014/2014) e, sobretudo, do Parecer (CNE/CP 2/2015) e da Resolução (CNE/CP2/2015) que definem as novas diretrizes para a formação inicial e continuada dos profissionais do magistério da educação básica. A abordagem, tendo por eixo pesquisa documental, em sentido lato, problematiza as bases teórico-metodológicas que sustentam as políticas no campo e as novas Diretrizes, situando as exigências normativas decorrentes destas no que concerne a institucionalização de projetos próprios de formação inicial e continuada, a articulação entre educação básica e superior, tendo por eixo a concepção formativa e indutora de desenvolvimento institucional. Face a complexa seara, as diferentes concepções e a carência de políticas mais orgânicas para o setor, destaca-se a centralidade conferida a base comum nacional pelo Parecer CNE/CP n. 2/2015 e Resolução CNE/CP n. 2/2015, como referência para a valorização dos profissionais da educação envolvendo, de modo articulado, questões e políticas atinentes a formação inicial e continuada, carreira, salários e condições de trabalho no país.

Year

2016

Creators

Dourado, Luiz Fernandes

The evolution of media education in the UK: some lessons from history

Media education in the UK has a long history, and has been an established element of the school curriculum for around 25 years. However, in the past decade it has faced increasing challenges. In this article, we want to explain these developments, not least in the hope that educators might avoid some of the obstacles we have encountered. In doing so, we hope to present the history of media education not just as a succession of ideas, but also to explain why particular educational approaches have arisen in particular historical circumstances.

Year

2016

Creators

Buckingham, David

Domestic violence represented in the telenovela A regra do jogo

Over the years, women have gained more space in Brazilian society; however, despite the Government's efforts (for example, by creating the "Maria da Penha Law"), the number of women victims of domestic violence in Brazil has not diminished. Throughout this article we will check what is behind this culture that "provides power" to men rather than women and how the media, particularly telenovelas in television, contribute to changes in behavior.

Year

2016

Creators

Baccega, Maria Aparecida Abrão, Maria Amélia Paiva

Brazilian television fiction and fans online: mappings and Investigations

O presente texto apresenta uma síntese da obra Por uma teoria de fãs da ficção televisiva brasileira[1], resultado de dez pesquisas colaborativas desenvolvidas entre 2014 e 2015 pela equipe de investigadores da rede Obitel Brasil. Enfocam-se as diferentes abordagens dadas à questão do fã da ficção televisiva brasileira como sujeito ativo na produção cultural, inserido no contexto das tecnologias digitais. Ressalta-se, por fim, a importância destes estudos no atual panorama da Comunicação.[1] LOPES, Maria Immacolata Vassallo de (org.). Por uma teoria de fãs da ficção televisiva brasileira. Coleção Teledramaturgia, vol. 4. Porto Alegre: Sulina, 2015. O livro foi publicado com o apoio do Globo Universidade. Versão digital disponível para download no endereço: <http://obitelbrasil.blogspot.com.br/>.

Year

2016

Creators

Néia, Lucas Martins

Selma Garrido: in defense of public education and quality

With a life totally dedicated to education, Selma Garrido Pimenta is retired as Senior Professor at the Faculty of Education (FE- USP) and Assistant Professor in the Graduate Program in Education at the Catholic University of Santos. Coordinates the GEPEFE - Group of Studies and Research on Education Educator, with the Graduate Program in Education - FEUSP, and closely follows the recent changes in Brazilian education. In this interview, held in São Paulo, the teacher makes a detailed analysis of the National Curriculum Guidelines for Initial Training and Continuing of the Magisterium of the Basic Education Professionals, adopted in 2015; furthermore, it criticizes the privatization of public schools, teacher training, and the commodification of higher education in Brazil.

Year

2016

Creators

Nonato, Claudia

Rui Torres and digital poetry: the new forms of production and interaction in experimental poetry

Apresentação do poeta português Rui Torres, com a focalização em sua produção em meios digitais.

Year

2016

Creators

Rebechi Junior, Arlindo

A press observatory in the Amazon: the educational role of Lacrima

The paper reports the educational experience of the Amazon Media Critical Laboratory (Lacrima), debating the role of press observatory in the formation of active audience. Part of a non-school learning, critical media observatories are a unified communication interface between experts and uninitiated, that are shared knowledge that can raise awareness about the relationship between media and power. Academic initiative associated with the Journalism course of UFAM, the observatory was constituted as a radical alternative media in the city of Parintins (AM), aiming not only the exercise of the media watching, but also the public learning towards the construction of a communicational counter-hegemony.

Year

2016

Creators

Souza, Rafael Bellan Rodrigues de

Desafios e possibilidades educomunicativas na produção editorial e na mediação de livros-aplicativos

Este artigo descreve desafios e oportunidades experimentados por profissionais da cadeia de produção e difusão do livro infantojuvenil diante da emergência de inovações no suporte de leitura (agora eletrônico) e na linguagem (agora hipermídia). O objetivo desta sistematização – executada como monografia apresentada para obtenção do título de especialista em Educomunicação em 2015 – é possibilitar que a comunicação entre criadores, publicadores, pesquisadores e mediadores seja gerida de forma a garantir a riqueza de conteúdos e, ao mesmo tempo, sua clareza e harmonia: essencial para engajar leitores e promover experiências novas e profundas com a leitura, considerando seu impacto na criação da linguagem e na visão de mundo do indivíduo. 

Year

2016

Creators

Pinto, Samira Almeida Costa, Maria Cristina Castilho

Who serves communication? Brazil , inequality and class struggle

The book A tolice da inteligência brasileira of Jesse Souza puts us to think that the contributions of Brazilian intellectuals and communication in the class struggles, in the reproduction of inequalities and nation projects. For a non-sterile science of communication, it is urgent to incorporate reflections on the Brazilian reality.

Year

2016

Creators

Grohmann, Rafael