Repositório RCAAP
O adjunto ‘durante X tempo’ no domínio tempo-aspectual
Neste artigo, investigaremos as distinções acionais, temporais e aspectos que o adjunto ‘durante X tempo’ (‘X tempo’ está por uma medida qualquer de tempo) faz no domínio tempo-aspectual. Apresentaremos o funcionamento deste adjunto depois de apresentarmos a proposta de Basso (2007; 2011) para ‘em X tempo’ e ‘por X tempo’. Mostraremos que ‘durante X tempo’ guarda grandes semelhanças com ‘por X tempo’, pois mede o transcorrer de um dado evento até um ponto de focalização, detelicizando eventos télicos perfectivo; mas também apresenta interessantes especializações ainda pouco exploradas na literatura relacionadas a diferentes tipos de measure phrases.********************************************************************The adjunct ‘durante X tempo’ in the temporal-aspectual domainAbstract: In this paper, we investigate the role of temporal adjunct ‘durante X time’ (‘X time’ is a measure for any time) in making actional, temporal and aspectual distinctions in the timeaspectual domain. We base our analysis upon Basso’s (2007; 2011) previous work on the adjuncts ‘em X time’ (“in X time”) and ‘por X time’ (“for X time”). We show that ‘durante X time’ has great similarities to ‘por X time’ – both adjuncts measure the duration of a given event up to the end of their measure phrases, which we call “focalization point”, and are responsible for “detelicizing” perfective telic events. ‘durante X time’ also has interesting specializations still little explored in the literature concerning different types of measure phrases. Keywords: Temporal adjuncts; Events; Actionality; Verbal aspect; Formal semantics
2022-12-06T14:20:45Z
Basso, Renato Miguel Bergamini-Perez, João Francisco
Sobre a pluralidade de eventos e plurais essenciais
Houve uma proliferação de estudos que atribuem um operador pluracional a leituras de eventos plurais de várias estruturas que antes recebiam uma abordagem não-pluracional, como, por exemplo, imperfectivos, progressivos e habituais (Bertinetto, Lenci, 2012). O rótulo pluracional, entretanto, tem sido usado de forma inconsistente na literatura, gerando conflitos sobre a natureza da pluracionalidade e como figura no quadro maior de pluralidade de eventos. O foco deste trabalho é o pretérito perfeito composto no português brasileiro, que também já recebeu o tratamento pluracional. Neste artigo, sugere-se uma abordagem que dê conta da pluralidade sem recorrer à pluracionalidade. A semântica de argumentos plurais mostra que nenhuma condição proposta para a definição de pluracionalidade se sustenta na definição do pretérito perfeito composto. Dado esse insight, assuma-se plurais essenciais, de Schein (1993), para poder reformular a questão da pluralidade sem referência à pluracionalidade, mantendo, ao mesmo tempo, as intuições de uma semântica baseada em eventos.********************************************************************On the plurality of events and essential pluralsAbstract: There has been a proliferation of studies attributing pluractional operators to plural event readings of a variety of structures that have previously been treated in a non-pluractional manner, such as imperfectives, progressives and habituals (Bertinetto, Lenci, 2012). The pluractional label, however, has been used in a non-systematic manner across the literature, generating conflicting conceptions of what exactly pluractionality is and how it figures into the larger picture of event plurality. The focus of this paper is the present perfect in Brazilian Portuguese, which has also recently been receiving the pluractional treatment. The present paper suggests an exercise in accounting for plurality without appealing to pluractionality. The semantics of plural arguments show that none of the conditions proposed in the definition of pluractionality can be maintained for the present perfect. Given the insight provided by plurals, we assume essential plurals, by Schein (1993), in order to recast the issue of plurality without reference to pluractionality, while maintaining intuitions captured by event-based semantics.Keywords: Present perfect; Events; Plurals; New-davidsonian semantics; Pluractionality
2022-12-06T14:20:45Z
Molsing, Karina Veronica
On the nature of tense in finite control
This paper focuses on finite control in Persian, a language in which the embedded verb of control contexts occurs in a finite mood, more specifically in the subjunctive. Finite control poses significant challenges to classical theories of obligatory control, which exclude PRO from finite environments. Together with Landau 2013, we propose that finite control can in fact occur, under certain conditions. We show that the ambivalent nature of T in these contexts can be accounted for in a feature system which uses an interpretable/uninterpretable distinction, as well as a valued/unvalued distinction, and in which valuation and interpretability are independent from each other (Pesetsky and Torrego 2007). We propose that there are two mechanisms by which T can obtain an interpretation at LF: one is feature valuation, a process that depends on Agree and that takes place in the syntactic component, and the other one is index sharing—assigning [T] the same index as other instances of this feature with which [T] establishes a permanent link via feature checking. Apart from being able to account for the apparent conflicting behaviour of T in finite control clauses in Persian, such a system has two added benefits; (i) it allows us to derive the referential index of PRO—the null subject of finite control clauses in Persian, and (ii) it allows us to account for a surprising property of finite control clauses in Persian, namely the unavailability of overt subjects.********************************************************************Sobre a natureza do tempo em controle finitoResumo: Este trabalho aborda o controle finito em persa, uma língua em que o verbo encaixado de contextos de controle ocorre em modo finito, mais especificamente no subjuntivo. O controle finito apresenta desafios significativos para teorias clássicas de controle obrigatório, que excluem PRO de ambientes finitos. Seguindo Landau 2013, propomos que o controle finito possa ocorrer, sob certas condições. Mostramos que a natureza ambivalente de T nesses contextos pode ser explicada em um sistema de traços que utiliza uma distinção interpretável/não-interpretável, bem como uma distinção valorizado/não-valorizado, em que a valorização e a interpretabilidade são independentes entre si (Pesetsky e Torrego 2007). Propomos que haja dois mecanismos pelos quais T pode obter uma interpretação na FL: um é através de valorização de traços, um processo que depende de Concordância e que ocorre no componente sintático, e o outro é através de compartilhamento de índices – atribuir a [T] o mesmo índice que outras instâncias desse traço com o qual [T] estabelece um vínculo permanente através de checagem de traços. Além de poder dar conta do comportamento aparentemente conflitante de T em orações de controle finito em persa, tal sistema ainda possui dois benefícios adicionais: (i) permite a derivação do índice referencial de PRO – o sujeito nulo de orações de controle finito em persa, e (ii) permite dar conta da propriedade surpreendente de orações de controle finito em persa, a saber, a não-disponibilidade de sujeitos plenos.Palavras-chave: Controle finito; Forma lógica, T, modo finito, subjuntivo
2022-12-06T14:20:45Z
Isac, Daniela Richardson, Ivanna
Na interface entre Lógica Formal e Lógica Prática: inferências múltiplas
O artigo que se segue representa a tentativa de demostrar que argumentos inválidos ditos falácias, ainda que assim o sejam num contexto formal, podem, num contexto natural, de argumentação prática, contar como coerentes relativamente a argumentos válidos. A questão principal seria a seguinte: esse tipo de situação ameaça a racionalidade natural ou cognitiva e comunicativa, à medida que argumentos válidos e inválidos são assumidos como corretos? A hipótese assumida é a de que não ocorre isso, e a explicação decorre de que há razões para se distinguir entre inferências multiformais, semânticas e pragmáticas para a abordagem do possível problema. Nesse caso, usaremos princípios de lógica clássica, de lógica modal e as regras deles decorrentes, especialmente a de Modus Ponens e a de Modus Tollens, e as falácias formais correspondentes, introduzindo as noções de interface, de inferências multiformes, relevância e condições de veracidade e comunicabilidade para a proposta de explicação, via uma suposição de racionalidade lato sensu. Reflexões de lógica informal e de raciocínio prático estão subjacentes ao longo de diversos argumentos aqui apresentados.********************************************************************At the interface between Formal Logic and Practical Logic: multiple inferencesAbstract: Our paper is an attempt to demonstrate that fallacies, invalid arguments in formal logic, can be considered coherent and valid within a natural language context. What is at issueis if this kind of situation would threaten natural or cognitive and communicative reasoning, once both valid and invalid arguments are considered right. Our hypothesis is that this is not the case because there are ways and reasons to distinguish semantic and pragmatic inferences to deal with such a problem. We take specially the Modus Ponens and Modus Tollens rules, and the fallacy of the negation of the second premise and the converse error or affirming the consequent to reach an adequate description of the desirable explanation by using the notions of interface, multiple inferences, relevance and veracity conditions and communicative acceptability.Keywords: Logic; Fallacies; Relevance; Reasoning; Semantics; Pragmatics; Multiform inferences
2022-12-06T14:20:45Z
da Costa, Jorge Campos
Entrevista com Sírio Possenti
Sírio Possenti é graduado em filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná e tem mestrado e doutorado em linguística pela Universidade Estadual de Campinas. É professor titular do Departamento de Linguística do Instituto de Estudos da Linguagem UNICAMP. Atua em diversas áreas da linguística, com ênfase em Teoria e Análise Linguística, principalmente na subárea da Análise do Discurso, em especial nos campos do humor e da mídia.Esta entrevista foi realizada no dia 19 de agosto de 2015, quando o Prof. Dr. Sírio Possenti veio à PUCRS em razão do convite para ministrar a aula inaugural do segundo semestre de 2015 da Faculdade de Letras. Nessa ocasião, antes de apresentar a palestra intitulada "Ainda a questão da gramática na escola", o renomado pesquisador concedeu às doutorandas Tamiris Machado Gonçalves e Vanessa Fonseca Barbosa uma entrevista para falar de temas importantes em sua carreira como professor-pesquisador das questões da linguagem.
2022-12-06T14:20:45Z
Gonçalves, Tamiris Machado Barbosa, Vanessa Fonseca
The problem of slave figuration in a narrative by Joaquim Manuel de Macedo
The debate on slavery was one of the central axes of concern of intellectuals and men of letters in Brazil over the 19th century. The aim of this article is to scan the contradictory feature of the abolitionist view in Joaquim Manuel de Macedo's "Pai-Raiol, o feiticeiro" narrative, based on the figuration of the black slave as a fictional character, as well as on the value system that would involve the enslaved world from the perspective of the writer. At the same time, it is interesting to identify some articulations between the representation of the slave in the fictional plane and certain conception on the black and the black enslaved current at the time.
2022-12-06T14:20:45Z
Gil, Fernando Cerisara
The character in the novel by Ian McEwan: between guilt and the desire to repair
This article aimed at establishing to analyze the fictional character Briony Tallis and how to occur her action in the novel Atonement (2002), by Ian McEwan. In the novel, the main character influenced by her imaginative mind and a misunderstood reading, lives a drama and trying to repair a mistake made in the past. For that, we used theoretical assumptions by Krause (2010), about the metaficcion; Rosenfeld (1969, 1976), Candido (1976), Forster (2005), Reis (2001), Miguel (2016), about the the fictional character; Reis & Lopes (1988) e Friedman (2002), about the narrative focus and the voice of the narrator. This work showed that Ian McEwan shows, through the protagonist, the art of literature to allow a possible identification of humans with fictional characters.
2022-12-06T14:20:45Z
Zanatta, Deisi Luzia Souza, Renata Junqueira de
The character and the space and space of the character: a reflection considering portuguese novels
This work demonstrates that the configuration of feminine character acquires a progressive complexity. This evolution is related directly and necessarily to the construction of fictional space. The analysis is based on novels published in the second half of twentieth century: A Sibila (1954), by Agustina Bessa-Luís; O Anjo Ancorado (1958), by José Cardoso Pires; Casas Pardas (1977), by Maria Velho da Costa and Não entres tão depressa nessa noite escura (2000), by António Lobo Antunes.
2022-12-06T14:20:45Z
Girola, Maristela Kirst de Lima
Iconic relation between the character and his discourse in Quincas Borba
The article analyses the iconic feature that is established between the character, Rubião, from Quincas Borba, and his discourse, based on the presupposition that this procedure exposes Machado de Assis’ critical-reflective process. The selection of a writing style as a handcrafted practice is expressed in the “Advertência”, that opens Ressurreição, and it becomes evident when the two versions of Quincas Borba are confronted to each other, leading the treatment disposed in the protagonist’s discourse of the narrative to gain a surplus of expression. By exploring the possibilities of language, Machado gives the verbal signs the quality of natural gestures, and on them imprints the power to reproduce iconically the trajectory of Rubião. The character goes from a dispersive state, manifested by a bivocal discourse, to madness’ integrity, when he takes over a discursive unicity. By making meaning evident, the discursive procedures impel the reader to look for the intentionality of the text, and through it, the reader may migrate to the social context where the denunciation of the author lays.
2022-12-06T14:20:45Z
Saraiva, Juracy Andrea Kunz, Marinês
South wind writings: interview with Vilma Arêas
---
2022-12-06T14:20:45Z
de Oliveira, Elson Dias Borges da Silva, Telma
The character of autofiction: notes of a hypothesis for future texts
This article has the strange attempt to gather some initial ideas for future approaches on the phenomenon of autofiction. Without disregarding the long and controversial debate around the term, it seeks to analyze it in the light of the classic A personagem de ficção and of the insufficiency of the concept of fiction as proposed by Catherine Gallagher (2009). The major attempt is to suggest that the strong and unequivocal fictional pact that the novel established may be an exception in the history of literature and that the ambiguous pact that autofiction now proposes may be a kind of update of the ontological instability which has been suppressed by the traditional novel.
2022-12-06T14:20:45Z
Prelorentzou, Renato
From tragic to obscene: the Amphitruo of Plautus
This brief text analyzes the ambiguities present in the play Amphitruo, by the Roman author Plauto, in conceiveing a plot apt to a comic treatment, although based on the myth of the conception of Hercules, which had previously been retold in tragedies. The transformations that the myth undergoes in the hands of the comedian, which are concentrated mainly in the level of the character, are approached here. Based on the narrative and the lines of the characters, it is demonstrated how the author achieved the goal of adapting the fable to a comic script through a change in the presentation the characters, especially two of the main ones: namely, Jupiter and Alcmena, who were degraded from their original places of figures of respect, by means of repeated obscene associations.
A hipercontemporaneidade ensanguentada em Ana Paula Maia
A trilogia de Ana Paula Maia, composta por Entre rinhas de cachorros e porcos abatidos, O trabalho sujo dos outros e Carvão animal, descreve cruelmente um grupo de personagens, situados num espaço caracterizado pela subalternidade, humilhação e exclusão social. Através de uma escritura pulp, Ana Paula Maia apresenta uma série de imagens abjetas que tematizam uma polpa de sangue, bichos, violência e esgoto. Alijados do status quo, esses habitantes dos subterrâneos da nossa sociedade, enquanto seres-refugo, desperdiçam as suas vidas fazendo o trabalho sujo para-os-outros. Brutalizadas e coisificadas, essas identidades marginais divertem-se pendurando porcos em ganchos ou contemplando os cães dilacerando-se. Esses homens-de-rinha esperam, sob um calor sufocante do subúrbio, a parte carnosa do real que está urdida sob a égide do resto mutilado do cotidiano: os pedaços dos corpos, dos porcos, dos cães, das esperanças.********************************************************************Bloodstained hyper contemporaneity in Ana Paula MaiaAbstract: The trilogy of Ana Paula Maia, composed of Entre rinhas de cachorros e porcos abatidos, O trabalho sujo dos outros and Carvão animal describes a group of characters set in a space characterized by subordination, humiliation and social exclusion. Through pulp writing, Ana Paula Maia presents a series of abject images whose theme a pulp of blood, animals, violence and sewage. Priced out of the status quo, these inhabitants of the society underground, living as scrap, waste their lives doing the dirty work for others. Brutalized and objectified, these marginal identities have fun hanging pigs in hooks or contemplating dogs tearing each other up. These men – of – baiting expect, under a sweltering suburb, the fleshy part of real that is woven under the aegis of mangled rest of the everyday: the pieces of bodies, pigs, dogs, hopes.Keywords: Contemporary literature; Hyper contemporaneity; Pulp fiction; Identity
2022-12-06T14:20:45Z
Barberena, Ricardo Araújo
Literatura hipercontemporânea
.
2022-12-06T14:20:45Z
Binet, Ana Maria Angelini, Paulo Ricardo Kralik
Fragmentation et engagement dans Eles eram muitos cavalos, de Luiz Ruffato
Cet article – qui introduit l’écrivain Luiz Ruffato et son roman Eles eram muitos cavalos (Tant et tant de chevaux) à un public francophone – part du principe que l’auteur emploie des stratégies littéraires postmodernistes sans renoncer à une rise de position par rapport aux problèmes sociaux du Brésil. Ruffato serait, donc, exemplaire d’un incontestable engagement postmoderne, contredisant des théoriciens marxistes, comme Frederic Jameson et Terry Eagleton, qui conçoient la littérature postmoderniste comme un vide idéologique. Nous commencerons par analyser les multiples formes de fragmentation du texte qui constituent, pour Ruffato, une stratégie de dénonciation sociale. Puis, nous verrons comment les différentes perspectives narratives adoptées dans certains fragments du roman permettent de situer la figurede l’auteur par rapport à ses personnages et, ainsi, énoncer l’éthique ruffatienne.********************************************************************Resumo: Esse artigo – que introduz o escritor Luiz Ruffato e seu romance Eles eram muitos cavalos a um público francófono – parte do princípio que o autor emprega estratégias literárias pós-modernistas sem abrir mão de uma literatura empenhada com os problemas sociais do Brasil. Ruffato seria, portanto, exemplar de um engajamento autenticamente pós-moderno, contrariando teóricos marxistas, como Frederic Jameson e Terry Eagleton, que veem no pós-modernismo o fim de todas ideologias. Começaremos por analisar as múltiplas formas de fragmentação do texto que constituem, para Ruffato, uma estratégia de denúncia social. A seguir, veremos como as diferentes perspectivas narrativas adotadas em certos fragmentos do romance permitem situar a figura do autor em relação a seus personagens e, desse modo, enunciar a ética ruffatiana.Palavras-chave: Luiz Ruffato; Eles eram muitos cavalos; Fragmentação; Engajamento; Pósmodernismo********************************************************************Abstract: This study – which introduces the writer Luiz Ruffato and his novel Eles eram muitos cavalos to a francophone public – assumes that this Brazilian writer employs postmodernists literary strategies without giving up a literature committed to the social problems of Brazil. Ruffato would be, therefore, a genuine example of post-modern social engagement, and, in this way, contradicts Marxist theorists, such as Frederic Jameson and Terry Eagleton, who see in the post-modernism the end of all ideologies. The paper begins examining the multiple forms of fragmentation of the text, what Ruffato believes to be a strategy of social complaint. Next, its looked at how the different narrative perspectives are used in certain fragments of the novel and how they allow one to situate the figure of the author in relation to their characters, in a way that Ruffato`s ethics it is enunciated.Keywords: Luiz Ruffato; Eles eram muitos cavalos; Fragmentation; Engagement; Postmodernism
2022-12-06T14:20:45Z
Heineberg, Ilana
Os transparentes: identidades nacionais em exibição na Angola de Ondjaki
Embora o fim dos nacionalismos tenha sido apregoado no final do século passado, estes ainda marcam presença em nossas sociedades contemporâneas. Neste artigo, a partir do romance de Ondjaki, procura-se identificar e analisar diferentes representações e discursos construídos sobre o tema. O que se quer entender é se os discursos de identidade nacional seguem invariáveis ou se apontam para a transformação, ou mesmo para o fim, da ideia de nação. No contexto da pós-modernidade, onde os conceitos de globalização e multiculturalidade são frequentemente chamados à discussão, importa observar em que termos essas identidades são construídas e/ou contestadas. Nesse sentido, a Luanda de Ondajki, com seu cotidiano de contatos entre pessoas das mais diversas origens, revela-se palco bastante fértil para a análise.********************************************************************The transparents: national identities on display in Ondjaki’s AngolaAbstract: Although the end of nationalisms has been proclaimed at the end of the last century, they are still present in our contemporary societies. This article, focused on Ondjaki’s novel, seeks to identify and analyze different representations and discourses constructed on the topic. What we want to understand is whether the national identity discourses remain the same or they indicate the transformation of the idea of nation, or even its end. In the context of postmodernity, where the concepts of globalization and multiculturalism are often called to the fore, it should be noted in which terms such identities are constructed and / or challenged. In this sense, Ondajki’s Luanda with its everyday life characterized by the contact between people from different places, seems to be a quite fertile field for analysis.Keywords: Identity; Nationalism; Cultural Studies
2022-12-06T14:20:45Z
Frota, Silvia Valencich
O colonialismo interno em O outro pé da sereia, de Mia Couto
Neste artigo, sustentarei que, no romance O outro pé da sereia (2006), Mia Coutoestá preocupado com os efeitos do“colonialismo interno” (Walter Mignolo). Nos começos do século XXI, no Moçambique pós-colonial, o empresárioCasuarino e outras personagens do romance são agentes da “colonialidade do poder” transnacional e neo-liberal. Utilizam o “pós-colonialismo” e a “raça” para perpetuar hierarquias, desigualdades e injustiças à escala local, nacional e global. Pelo contrário, Mwadia, que é uma personagem de “fronteira”, desafia simultaneamente o “colonialismo interno” e a “colonialidade do poder” independentemente das limitações raciais.********************************************************************Internal colonialism in Mia Couto’s O outro pé da sereiaAbstract: In this article, I shall argue that Mia Couto’s novel O outro pé da sereia (2006) deals with the effects of the so-called “internal colonialism” (Walter Mignolo). At the beginning of 21th century, in post-colonial Mozambique, businessman Casuarino and other characters of the novel are agents of the transnational and neo-liberal “coloniality of power”. They utilize “post-colonialism” and “race” to perpetuate hierarchies, inequalities and injustices at local, national and global scales. On the contrary, Mwadia, which is a character that feels herself in a “in-between situation”, challenges altogether the “internal colonialism” and the “coloniality of power” regardless of racial boundaries. Keywords: Mia Couto; Internal colonialism; Coloniality of power; Post-colonialism
2022-12-06T14:20:45Z
Lopes, João Marques
Identificação de falante a partir de fala sussurrada
Os métodos e achados sociofonéticos são valiosos para aplicação a questões da vida real, como no fornecimento de evidência forense pericial em casos legais. Os casos forenses envolvem vozes que se diferem marcadamente daquelas tipicamente encontradas em laboratório ou estudos de campo. Avaliamos a habilidade de pessoas de identificar vozes familiares produzidas de forma sussurrada, uma estratégia de disfarce comumente utilizada. Membros de uma rede social pré-existente foram gravados falando normalmente e de forma sussurrada. Os falantes consideraram difícil manter o sussurro por mais do que 30 segundos. Esses falantes e outros membros do grupo ouviram trechos que foram (i) curtos e sussurrados; (ii) longos e sussurrados e (iii) curtos e normais (não sussurrados). Distratores foram incluídos. A performance foi bem acima do acaso e melhorou significativamente nas condições (ii) e (iii). Diferenças foram encontradas entre falantes e vozes. O estudo enfatiza o quanto é importante não supergeneralizar a partir de dados experimentais quanto à habilidade da testemunha sob condições forenses.
2022-12-06T14:20:45Z
Foulkes, Paul Smith, India Sóskuthy, Márton