Repositório RCAAP
La recreación de la experiencia del instante en Viaje a la Alcarria de Cela
¿Por qué preferir el Viaje a la Alcarria sobre otras obras de Cela? A pesar de que se inscribe en una amplia tradición de libros de viajes, la variedad y discrepancia de reacciones de los críticos revela su desconcertante originalidad. Al carecer de una tesis abarcadora y enfocarse en la recreación de diversos instantes deja a los lectores en libertad para alcanzar sus propias conclusiones. Como en el cuento de Perrault sobre las botas de siete leguas, al cual se hace alusión, se presenta los acontecimientos, por terribles que sean, sin moralizar. El mundo que se presenta vale por ser, no por significar. Su intensa presencia, sin embargo, se encuentra amenazada por la desaparición, por lo que el Viaje a la Alcarria es a la vez recreación y réquiem. ************************************************************************************************************************************************************************************************************ Recriando a experiência do momento em Viaje a la Alcarria de Cela Resumo: Por que, entre todas as obras de Cela, escolher o Viaje a la Alcarria? Apesar de fazer parte de uma longa tradição de livros de viagem, a variedade e a divergência de reações dos críticos revelam a sua originalidade desconcertante. A falta de uma tese abrangente e o foco na recriação de vários momentos, deixam os leitores livres para tirarem suas próprias conclusões. Como no conto de Perrault sobre as botas de sete léguas, a qual Viaje a la Alcarria faz referência, os eventos, mesmo que sejam terríveis, são apresentados sem moralizá-los. O mundo que apresenta-se vale pelo fato dele existir, e não significar. Sua presença intensa, no entanto, encontra-se ameaçada pelo desaparecimento, fazendo assim o Viaje a la Alcarria simultaneamente uma recreação e requiem. Palavras-chave: Cela; Viaje a la Alcarria; Feijoo; Perrault ************************************************************************************************************************************************************************************************************ The Recreation of the Experience of the Instant in Cela’s Viaje a la Alcarria Abstract: Why prefer Viaje a la Alcarria over other works by Cela? In spite of its being grounded on a vast tradition of travel books, the variety and discrepancy of critics’ opinions reveals its disconcerting originality. Lacking a framing thesis and focusing on recreating a diversity of instants, readers are granted the freedom to reach their own conclusions. As in Perrault’s story about the seven league boots, to which Viaje a la Alcarria makes a reference, events are presented without moralizing, as terrible as they may be. The world presented finds it value in being, not in signifying. Its intense presence, though, is condemned to disappear, therefore making Viaje a la Alcarria simultaneously recreation and requiem. Keywords: Cela; Viaje a la Alcarria; Feijoo; Perrault
2022-12-06T14:20:45Z
Pope, Randolph D.
Camilo José Cela y la génesis de La Colmena
El presente trabajo describe brevemente el arte novelístico de Camilo José Cela entre la mirada y la memoria. A partir de dicha naturaleza de la novela, se examina la génesis externa de La colmena. Es decir, algunos de los estadios que el manuscrito atravesó a tenor de las diversas lecturas públicas que el autor hizo del texto en Madrid y en Barcelona durante los años 1945 y 1946. ************************************************************************************************************************************************************************************************************ Camilo José Cela e a gêneses de A Colmeia Resumo: O presente trabalho descreve brevemente a arte romanesca de Camilo José Cela entre la mirada e a memória. A partir da natureza do romance, se examina la génesis externa de La colmena. Ou seja, alguns dos circuitos que o manuscrito atravessou a propósito das diversas leituras públicas do texto que o autor realizou em Madri e em Barcelona, durante os anos 1945 e 1946. Palavras-chave: Memória; Mirada; Censura ************************************************************************************************************************************************************************************************************ Camilo José Cela and the La Colmena’s genesis Abstract: This paper briefly describes the novelistic art Camilo José Cela between his glance and memory. From the novel’s nature, examining the external genesis of La Colmena. Namely some of the circuits that the manuscript crossed the subject of several public readings of the text that the author held in Madrid and Barcelona during the years 1945 and 1946. Keywords: Memory; Glance; Censorship
2022-12-06T14:20:45Z
Vázquez, Adolfo Sotelo
Errâncias na colmeia: dos dias cinza do pós-guerra às noites iluminadas da movida madrilenha (Leitura comparada entre La colmena [1951], de Camilo José Cela e La colmena [1982], de Mario Camus)
O presente trabalho propõe-se a fazer uma leitura comparada entre La colmena (1951), do premiado e polêmico escritor espanhol Camilo José Cela (1916-2002), e a adaptação cinematográfica homônima, realizada em 1982, pelo também premiado cineasta espanhol Mario Camus (1935). Considerado um dos mais importantes romances da literatura espanhola do século XX, essa inovadora narrativa de Cela, ganhador do Prêmio Nobel de Literatura em 1989, retrata, através da imagem da colmeia em movimento, dias sombrios do início dos anos quarenta, quando a capital espanhola tenta se recuperar da destruição da Guerra Civil, sob a opressão da ditadura franquista. Quatro décadas mais tarde, em 1982, em plena efervescência cultural causada pelo retorno à democracia, o cineasta Mario Camus transforma em imagens as palavras de Cela. O tom cinza se mantém, mas o frio inverno se esvai, apontando para uma primavera plena de promessas. ************************************************************************************************************************************************************************************************************ Wanderings in the hive: from the gray days of the post-war to the lit nights of the “movidamadrileña” (Comparative reading between La colmena [1951] by Camilo José Cela, and La colmena [1982], by Mario Camus) This paper proposes to make a comparative reading between La colmena (1951), by the award-winning and controversial Spanish writer Camilo José Cela (1916-2002) and the eponymous film adaptation, held in 1982, by the also awarded Spanish director Mario Camus (1935). Considered one of the most important novels of Spanish literature of the twentieth century, this innovative narrative by Cela, Nobel Prize for Literature in 1989, depicts, through the beehive moving image, dark days of the early forties, when the Spanish capital tries to recover from the destruction of the Civil War, under the oppression of the Franco dictatorship. Four decades later, in 1982, in full cultural effervescence caused by the return to democracy, the filmmaker Mario Camus turns into pictures the words of Cela. The gray tone is maintained, but the cold winter is gone, pointing to a spring full of promise. Keywords: Literature in the cinema; Film adaptation; La colmena; Camilo José Cela; Mario Camus
2022-12-06T14:20:45Z
Esteves, Antonio R. Marcari, Maria de Fátima Alves de Oliveira
San Camilo, 1936: cuando la censura volvió a ser un problema para Camilo José Cela
En este artículo se informa de los problemas que Camilo José Cela tuvo con la censura franquista cuando se editó en 1969 su novela San Camilo, 1936, que tiene como tema el comienzo de la guerra civil española en Madrid. El cese en 1969 de su amigo Manuel Fraga Iribarne como ministro de Franco significó el fin de su posición privilegiada como escritor en la España de los años 60. La reacción contra Cela por parte de los elementos más retrógrados del Régimen, enemigos del ex ministro, no se hizo esperar. Finalmente, la novela circuló con recortes que se sumaron a los que el autor realizó por la autocensura habitual en la época. ************************************************************************************************************************************************************************************************************ San Camilo, 1936: quando a censura foi novamente um problema para Camilo José Cela Resumo: Este traballo relata os problemas que Camilo José Cela teve com a censura franquista quando publicou em 1969 seu romance San Camilo, 1936, cujo tema é o início da Guerra Civil Espanhola, em Madri. O fato de Manuel Fraga Iribarne, amigo de Cela, deixar de ser ministro de Franco significou o fim de sua posição privilegiada como escritor na Espanha dos anos 60. A reação contra Cela pelos elementos mais retrógrados do regime, inimigos do ex ministro, foi rápida. Finalmente, o romance circulou com cortes que foram adicionados aos que o autor realizou por causa da auto-censura de costume na época. Palavras-chave: Camilo José Cela; San Camilo, 1936; Literatura da Guerra Civil Española ************************************************************************************************************************************************************************************************************ San Camilo, 1936: when censorship was again a problem for Camilo José Cela Abstract: This paper reports on the problems that Camilo Jose Cela had with Franco’s censorship when he published in 1969 his novel San Camilo, 1936, whose plot concerns the beginning of the Spanish Civil War in Madrid. The cessation in 1969 of his friend Manuel Fraga Iribarne as a Minister in Franco’s regime meant the end of Cela’s privileged position as a writer in the Spain of the 60’s. The reaction was swift against Cela by the most retrograde elements of the regime and enemies of the ex-minister. Finally, the novel circulated with cuts added to those the author already performed following the usual self censorship at the time Keywords: Camilo José Cela; San Camilo, 1936; Literature of the Spanish Civil War
2022-12-06T14:20:45Z
Rodríguez-González, Olivia
La família de Pascual Duarte e La colmena, de Camilo José Cela, por Gonzalo Torrente Ballester e Gonzalo Sobejano: percepções e pontos de vista
Resumo: Este artigo tem por objetivo apresentar a análise de textos de Gonzalo Torrente Ballester e de Gonzalo Sobejano publicados em suas obras Panorama de la Literatura Española Contemporánea (1956) e Novela Española de Nuestro Tiempo (1970), respectivamente, sobre da obra literária de Camilo José Cela. Com base na literatura comparada, visa mostrar percepções e/ou pontos de vista semelhantes e divergentes acerca, especificamente, dos romances La família de Pascual Duarte e La colmena no âmbito da literatura espanhola do período pós-guerra civil espanhola. ************************************************************************************************************************************************************************************************************ La família de Pascual Duarte and La colmena, Camilo José Cela, by Gonzalo Torrente Ballester and Gonzalo Sobejano: perceptions and views Abstract: This article aims to provide na analysis of Gonzalo Torrente Ballester’s and Gonzalo Sobejano’s texts published in his works Panorama de la literatura española contemporânea (1956) and Novela española de nuestro tiempo (1970), respectively, on the literary work of Camilo José Cela. Based on comparative literature the article aims to show the perceptions and/or the similar and divergent standpoints about specifically the novels La família de Pascual Duarte and La colmena from the perspective of the Spanish literature in the civil post war period. Keywords: Spanish literature; Camilo José Cela; La família de Pascual Duarte; La colmena; Comparative literatur
2022-12-06T14:20:45Z
Kohlrausch, Regina
Camilo José Cela. Uma “biografia sem fim”?
Este artigo problematiza questões relativas à escrita auto/biográfica, tendo como foco a biografia e os diferentes perfis biográficos escritos sobre Camilo José Cela até o ano de 2004, além de sua obra memorialística. Dada a figura controversa do biografado, procura-se também uma aproximação com a Teoria da biografia sem fim de Felipe Pena e seus fractais biográficos, cuja proposta inclui a consideração dos diferentes papeis vividos pelo homem ao longo de sua trajetória. A importância dos relatos orais, incluídos na proposta de Pena, suportados pela web em versão digital da obra, apresenta também seus pontos problemáticos que o texto discute. ************************************************************************************************************************************************************************************************************ Camilo José Cela: A endless biography? Abstract: This article discuss issues related to writing an auto/biographical, focusing on the biography and the different biographical profiles written about Camilo José Cela until 2004, and his memoirs work. Given the controversial figure of the biography, demand is also an approach to Teoria da biografia sem fim by Felipe Pena and his biographical fractals, whose proposal includes the consideration of the various roles lived by man throughout his career. The importance of oral accounts, included in the proposed Pena, supported by web digital version of the work also has its trouble spots text discusses. Keywords: Biography; Autobiography; Camilo José Cela; Centenary Camilo José Cela
Camilo José Cela y Francisco Umbral: historia de una amistad (1961-2002)
El artículo reconstruye la relación mantenida entre los dos escritores a lo largo de cuarenta años, amistad sometida a los vaivenes de la vida literaria y a la de sus propios intereses y reservas. El punto final a dicha amistad lo puso Umbral publicando Cela: un cadáver exquisito, una obra que el artículo analiza, ubicándola en el contexto de su relación literaria y personal. ********************************************************************************************************************************************************************************************************************* Camilo José Cela e Francisco Umbral: história de uma amizade (1961-2002) Resumo: O artigo reconstrói a relação mantida entre os dois escritores ao longo de quarenta anos, amizade submetida aos vaivens da vida literária e a de seus próprios interesses e reservas. O ponto final dessa amizade foi colocado por Umbral ao publicar Cela: un cadáver exquisito, obra analisada neste artigo, situando-a no contexto de sua relação literária e pessoal. Palavras-chave: Camilo José Cela; Francisco Umbral; Amizade ************************************************************************************************************************************************************************************************************ Camilo José Cela and Francisco Umbral: the history of a friendship (1961-2002) Abstract: This paper reconstructs the relationship maintained between the two writers over forty years, friendship subject to the difficulties of literary life and their own interests and reservations. The end of this friendship was laid by Threshold to publish Cela: un cadáver exquisito, the work analyzed in this article, placing it in the context of his literary and personal relationship. Keywords: Camilo José Cela; Francisco Umbral; Friendship
Cela, mi padre
En 1989 escribí un libro que se llamaba Cela mi padre pocos meses antes de que le concediesen el Premio Nobel. Sin saber que iba a ser así, en el prólogo de ese libro ya daba por cierta su gloria literaria. Se hablará más adelante del éxito que obtuvo el libro gracias a la concesión del Premio Nobel. La segunda edición incluía ya esa noticia; desnuda porque no sería hasta dos meses después cuando tendría lugar la ceremonia de entrega de la patente de corso que es el Nobel para cualquier escritor. Al morir mi padre trece años después ese mismo libro incorporó nuevos capítulos y, entre ellos, mis recuerdos de lo que fue la entrega del Premio Nobel. Creo que el mejor homenaje que puedo hacerle hoy en esta revista a Camilo José Cela (CJC solía llamarse a menudo a sí mismo) es rescatar aquellas páginas olvidadas ya. ************************************************************************************************************************************************************************************************************ Cela, meu pai Resumo: Em 1989 escrevi um livro que se chamava Cela mi padre, poucos meses antes de que lhe concedessem o Prêmio Nobel. Mesmo sem saber que ia acontecer, no prólogo desse livro eu já dava por certa sua glória literária. Mais adiante tratarei do êxito que obteve o livro graças à concessão do Prêmio Nobel. A segunda edição já incluía essa notícia; desnuda porque não seria até dois meses depois quando ocorreria a cerimônia de entrega de “la patente de corso” que inspirou novos capítulos e, entre eles, minhas recordações do que foi a entrega do Nobel. Creio que a melhor homenagem que posso fazer hoje nesta revista a Camilo José Cela (CJC costumava chamar-se a si mesmo muitas vezes) é resgatar aquelas páginas já esquecidas. Palavras-chave: Cela mí padre; Memórias; Centenário CJC ************************************************************************************************************************************************************************************************************ Cela, my father Abstract: In 1989 I wrote a book called Cela mi padre, a few months before to grant him the Nobel Prize. Even without knowing what would happen, in the prologue of this book I already took for granted his literary glory. Further treat the success enjoyed by the book thanks to the award of the Nobel Prize. The second edition already included this news ; naked because it was not until two months later when there would be a ceremony of “la corso patent which inspired new chapters and among them , my memories of what was the delivery of the Nobel . I believe that the best tribute we can do today in this magazine Camilo José Cela (CJC used to call himself often) is to rescue those pages already forgotten. Keywords: Cela mí padre; Memoirs; Centenary CJC
2022-12-06T14:20:45Z
Conde, Camilo José Cela
Don Camilo, el profesor mallorquín
Este trabajo pretende recordar algunas de las actividades del escritor Camilo José Cela en la isla de Mallorca, España, donde vivió durante muchos años y dejó un legado considerable, bien como editor de la revista Papeles de Son Armadans, bien como escritor, como referente cultural y, principalmente, como profesor. De más está hacer referencia a la genialidad de su obra, a todos los premios que ganó y al reconocimiento que obtuvo. Por eso estas líneas, en las que se busca vislumbrar un poco de la dimensión humana del autor por medio de relatos de quien con él estuvo en esos años isleños como alumno, como colega de Universidad, como amigo. ************************************************************************************************************************************************************************************************************ Don Camilo, o professor maiorquino Resumo: Este artigo pretende recordar algumas das atividades do escritor Camilo José Cela na ilha de Mallorca, Espanha, onde viveu durante muitos anos e onde deixou um legado considerável, seja como editor da revista Papeles de Son Armadans, seja como escritor, como referente cultural e, principalmente, como professor. Desnecessário será fazer referência à genialidade de sua obra, a todos os prêmios que ganhou e ao reconhecimento obtido. Por isso, nestas linhas, o que se busca é vislumbrar um pouco da dimensão humana do autor, por meio de relatos de quem com ele conviveu nesses anos maiorquinos, como aluno, como colega de Universidade, como amigo. Palavras-chave: Camilo José Cela; Professor; Referente cultural ************************************************************************************************************************************************************************************************************ Don Camilo, the Mallorcan teacher Abstract: This study intents to recollect some of the activities of the writer Camilo Jose Cela in the island of Mallorca, Spain, where he lived for many years and left a considerable legacy, also as an editor of the magazine Papeles de Son Armadans, as a writer, as a cultural reference and mainly as a professor. Additionally, it’s referring to the geniality of his work, all the awards he has won and the recognition he received. These lines seek to catch a glimpse of the human dimension of the author through accounts of whom was with him during those years as a student, as University colleague, and as a friend. Keywords: Camilo José Cela; Professor; Cultural reference
2022-12-06T14:20:45Z
Castiglioni, Ruben Daniel Méndez
Camilo José Cela e a crítica acadêmica brasileira: apontamentos sobre a recepção de um ilustre desconhecido
Este artigo enfoca o conjunto de textos publicados no Brasil, no período de 1987 até 2015, sobre o autor espanhol Camilo José Cela e sua produção literária, tomando-se como fonte básica para esse levantamento o banco de dados da CAPES, através do site CNPq/Lattes, acessível pelo endereço http://lattes.cnpq.br/ para a entrada “Camilo José Cela”. Busca-se também entender as razões pelas quais o Nobel de Literatura, Camilo José Cela, continua desconhecido pela crítica literária brasileira, em especial, pela crítica acadêmica. ********************************************************************************************************************************************************************************************************************* Camilo José Cela and Brazilian academic critics: notes about the reception of an illustrious unknown Abstract: This article focuses on the set of texts published in Brazil, from 1987 to 2015, on the Spanish author Camilo José Cela and his literary production, using as a basic source for this survey the CAPES database, through CNPq site / Lattes, available in the website http://lattes. cnpq.br/ address for the entry “Camilo José Cela”. The aim of this paper is also to understand why the Nobel Prize for Literature, Camilo José Cela, remains unknown by Brazilian literary criticism, particularly by academic criticism. Keywords: Camilo José Cela; Brazilian Criticism; Academics production
2022-12-06T14:20:45Z
Moreira, Maria Eunice Oliveira, Amanda da Silva
Entrevista com o professor Enric Sullà Álvarez, especialista em canonicidade
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2022-12-06T14:20:45Z
Oliveira, Amanda
Otra vida de Rodrigo Lacerda, una novela de crisis
La novela Otra vida de Rodrigo Lacerda representa a la perfección una de las formas de crisis que habitan el mundo contemporáneo. Se parte de un espacio y de un tiempo específicos (la terminal de autobuses de una gran ciudad dos horas antes del inicio de un viaje), en realidad un lugar –inhóspito y de paso– y un tiempo metafóricos que sirven de marco a una crisis de consecuencias terribles para los personajes. Se trata de una crisis familiar que afecta a un matrimonio brasileño de clase media que puede ser extrapolada, como de hecho lo es, a cualquier individuo y a las sociedades civilizadas en los albores del siglo XXI.********************************************************************Outra vida de Rodrigo Lacerda, um romance de criseResumo: O romance Outra vida escrito por Rodrigo Lacerda representa perfeitamente uma das formas de crise que habitam o mundo contemporâneo. O romance parte de um espaço e um tempo específicos, o terminal de ônibus de uma cidade grande duas horas antes do início de uma viagem. É um lugar inóspito e de passagem, e é também uma contagem regressiva. Na verdade, o espaço e o tempo funcionam como o quadro de uma crise terrível para os personagens. Trata-se de uma crise familiar que afeta um casal de classe média, mas também representa uma crise global que afeta qualquer indivíduo em qualquer sociedade civilizada no alvorecer do século XXI.Palavras-chave: Romance de crise; Crise pessoal e global; Perspectiva narrativa; Análise********************************************************************Rodrigo Lacerda’s Outra vida, a crisis novelAbstract: Rodrigo Lacerda’s Outra vida is a novel that deals with the crisis of contemporary world. The story is about a couple whose members go through personal problems, and takes place in a big city bus station for just two hours. Time and space are metaphorical in this novel, and represent quite well space and time in contemporary world: inhospitable and overwhelming. In adition, this familiar crisis represents a crisis of global impact in the civilized societies of the twenty-first century.Keywords: Crisis novel; Personal and global crisis; Narrative point of view; Analysis
2022-12-06T14:20:45Z
Hernández, Ascensión Rivas
Análise acústica e sociolinguística das vogais médias pretônicas faladas em Montanha – ES
Este artigo apresenta uma análise acústica e sociolinguística das vogais médiaspretônicas de Montanha, cidade do extremo-norte do Espírito Santo. Para isso, selecionamos 4 informantes, dois homens e duas mulheres, de duas faixas etárias (18-30 e 31-50 anos). O corpus foi obtido pela apresentação de figuras inseridas na frase-veículo “Digo ______ baixinho”, repetidas cinco vezes por falante. Através do plug-in Akustyk, no programa Praat, extraímos os valores do primeiro e segundo formantes das vogais estudadas. Como resultado,observamos que as vogais médias-baixas de Montanha são mais baixas se comparadas às do Rio de Janeiro, Salvador e Vitória. Em relação à anterioridade/posterioridade, Montanha apresentou vogais anteriores bem mais anteriorizadas e posteriores bem mais posteriorizadas do que a das outras cidades. Quanto à análise sociolinguística, a variável faixa etária foi selecionada, pelo programa GoldVarb X, como a mais significativa na manutenção da vogal média-alta em posição pretônica, sendo a faixa de 18 a 30 anos a maior responsável pela manutenção.********************************************************************Abstract: This article presents acoustic and sociolinguistic descriptions of pre-stressed mid vowels in Montanha, a city at the extreme north of Espírito Santo state. We selected four informants, two men and two women, in two age groups (18-30 and 31-50 years). The corpus was obtained from the presentation of figures inserted into the carrier sentence “Digo ______ baixinho” and repeated five times by speaker. Using the plug-in Akustyk within Praat, we extracted the values of the first and second formants of the vowels. As a result, we noticedthat the medium-high vowels of Montanha are lower compared to those of Rio de Janeiro, Salvador and Vitória. About anteriority/posteriority, Montanha presented anterior vowels much more anteriorized, and posterior vowels much more posteriorized, compared to the other cities. Regarding sociolinguistic analysis, the age variable was selected by GoldVarb X program as the most significant for maintaining the medium-high vowel in pre-stressed position, and the range of 18 to 30 was the most responsible for this maintenance.Keywords: Pre-stressed mid vowels; Linguistic variation; Acoustic analysis; Capixaba dialect
2022-12-06T14:20:45Z
Meireles, Alexsandro Rodrigues Gambarini, Viviany de Paula Scherre, Maria Marta Pereira
A identidade dialetal do “manezinho” com foco em características entonacionais
O falar “manezinho” é um dialeto não urbano do português brasileiro falado na Ilha de Santa Catarina que apresenta certas propriedades segmentais e suprassegmentais que o definem. Neste artigo, investigamos uma dessas propriedades suprassegmentais caracterizada pelo uso de um contorno declarativo particular, que exibe uma acentuada subida tonal até a sílaba tônica final, seguida por uma queda do tom alto para a parte inferior do registro do falante. Usamos dados provenientes do Projeto VARSUL como corpora de pesquisa, analisando esses dados a partir de uma metodologia da fonética experimental. Por meio de dois experimentos de percepção, mostramos que o contorno em questão, em notação autossegmental métrica (LH) ¡HL%, é reconhecido por um número muito significativo de ouvintes como sendo efetivamente o falar “manezinho”. As implicações para a sociofonética são os detalhes fonéticos quantitativos da queda tonal final, que dão a este contorno sua singularidade frente a outros dialetos.********************************************************************The "Manezinho" dialectal identity and its intonational featuresAbstract: "Manezinho" is a non-urban dialect of Brazilian Portuguese spoken in the Island of Santa Catarina, which has certain defining segmental and suprasegmental properties. This paper investigates one of these suprasegmental properties characterized by the use of a particular declarative contour, which shows a sharp tonal rise up to the final stressed syllable, followed by a drop from the high tone to the lower part of the speaker's range. We used datafrom the VARSUL Project as research corpus, analyzing these data with the methodology of experimental phonetics. By means of two perception tests, we show that the contour in question, in autosegmental-metrical notation (LH) ¡HL%, is recognized by a very significant number of listeners as being effectively “Manezinho”. The implications for sociophonetics are the quantitative phonetic details of the final tonal fall, which give this contour its uniquenessover other dialects.Keywords: Intonation; Brazilian Portuguese; “Manezinho”dialect; Sociophonetics
2022-12-06T14:20:45Z
Seara, Izabel Christine Sosa, Juan Manuel
Efeito da língua, estilo de elocução e sexo do falante sobre medidas globais da frequência fundamental
Analisamos o efeito do sexo, do estilo de elocução e da língua (alemão, estoniano, francês, inglês, italiano, português e sueco) sobre estimadores de tendência central e dispersão da frequência fundamental da fala. Os estilos são entrevista, leitura de frases e de palavras. As línguas diferem entre si em termos do valor típico de F0 usado por seus falantes. O estilo leitura de frases apresenta valores maiores do que a entrevista, mas o efeito não é uniforme entre as línguas. Diferenças significativas entre o estilo leitura de palavras e entrevista são mais raros. Todos os estimadores de tendência central estudados sofreram efeitos dos três fatores testados. Os homens apresentaram variabilidade de F0 ligeiramente maior do que as mulheres de forma significativa em três de cinco estimadores. O estilo entrevista tem maior variabilidade em dois. As línguas não diferem em termos de variabilidade de F0.
2022-12-06T14:20:45Z
Arantes, Pablo Linhares, Maria Érica do Nascimento
Investigating TAME
From a linguistic point of view, time in language can be seen as a cluster of grammatical elements—namely, tense, aspect, mood and evidentiality (abbreviated TAME), or semantic domains from which the content of grammatical items is construed.The present issue of Letras de Hoje focuses on TAME, with papers representing a wide spectrum of methodologies currently employed in linguistics, from logical and philosophical analyses to experimental studies.
2022-12-06T14:20:45Z
Ibaños, Ana Maria T. de Almeida, Roberto G.
Perfects and iamitives: two gram types in one grammatical space
This paper investigates the grammatical space of the two gram types – perfects and iamitives. Iamitives (from Latin iam ‘already’) overlap in their use with perfects but differ in that they can combine with stative predicates to express a state that holds at reference time. Iamitives differ from ‘already’ in having a higher frequency and showing a strong tendency to be grammaticalized with natural development predicates. We argue that iamitives can grammaticalize from expressions for ‘already’. In this study, we extract perfect grams and iamitive grams iteratively starting with two groups of seed grams from a parallel text corpus (the New Testament) in 1107 languages. We then construct a grammatical space of the union of 370 extracted grams by means of Multidimensional Scaling. This grammatical space of perfects and iamitives turns out to be a continuum without sharp boundaries anywhere.********************************************************************Perfeitos e iamitivos: dois tipos de gram em um espaço gramaticalResumo: Este artigo investiga o espaço gramatical de dois tipos de gram – perfeitos e iamitivos. Iamitivos (do latim iam “já”) sobrepõem-se em seu uso com perfeitos, mas diferem naquilo em que podem combinar-se com predicados estativos que expressem um estado detentor de referência temporal. Iamitivos diferenciam-se de “já” por apresentarem maior frequência e forte tendência à gramaticalização com desenvolvimento natural de predicados. Argumenta-seque iamitivos podem gramaticalizar a partir de expressões para “já”. Neste estudo, extraemse grams perfeitos e grams iamitivos iterativamente, começando com dois grupos de grams disseminados de um texto de corpus paralelo (o Novo Testamento) em 1107 línguas. Em seguida, constrói-se um espaço gramatical da união de 370 grams extraídos por meio de EscalonamentoMultidimensional. Tal espaço gramatical de perfeitos e iamitivos acaba mostrando-se um contínuo sem fronteiras nítidas em qualquer lugar.Palavras-chave: Perfeito; Iamitivo; Gram (tipo); Espaço gramatical; Texto paralelo; Distribuição generalizada; Escalonamento Multidimensional; Gramaticalização; Desenvolvimento natural; Transição para novo cenário; Período de tempo prolongado
2022-12-06T14:20:45Z
Dahl, Östen Wälchli, Bernhard
Flavors of obligation: the syntax/semantics of deontic deve in Brazilian Portuguese
In this paper we propose a theoretical description of the results of an experiment of interpretation. The experiment shows that the participants attribute different deontic interpretations – “ought to be” and “ought to do” – depending on the argument structure projected by the verb. This result adds another contrast between epistemic and deontic modals. Theoretically, although we assume Hacquard’s (2006, 2010) proposal, we show that it cannot account for the “ought to be” interpretation. We argue that the deontic reading is possible when a modal is relative to an event with an agentive participant provided by the ordering source. This activates in ModP an accessory projection for checking the +Ag feature. Hence the deontic is always interpreted as “ought to be” with unaccusatives, and with unergatives and transitives the deontic can be interpreted also as “ought to do” when their external argument is agentive, because it can check the +Ag feature.********************************************************************Matizes de obrigação: a sintaxe e a semântica do deôntico deve no português brasileiroResumo: Neste artigo, propomos uma descrição teórica dos resultados de um experimento de interpretação. Este mostra que os participantes atribuem diferentes interpretações deônticas – “ought to be” e “ought to do” – dependendo da estrutura argumental projetada pelo verbo. Os resultados do experimento apontam mais um contraste entre epistêmicos e deônticos. Teoricamente, assumimos a proposta da Hacquard (2006, 2010), mas mostramos que ela não dá conta da interpretação “ought to be”. Argumentamos que a interpretação deôntica é possível quando um modal é relativo a um evento com um participante agentivo, fornecido pela fonte de ordenação. Então, será ativada em ModP uma projeção acessória para checar o traço +Ag. Por essa razão, o deôntico é sempre interpretado como “ought to be” com inacusativos; já com inergativos e transitivos, o deôntico pode ser interpretado também como “ought to do” quando o argumento externo for um agente, porque ele poderá checar o traço +Ag.Palavras-chave: Interface sintaxe/semântica; Deônticos; Experimento; Modalidade; Português brasileiro
2022-12-06T14:20:45Z
de Oliveira, Roberta Pires Rech, Núbia Ferreira
Um estudo longitudinal de tempo e aspecto na demência do tipo Alzheimer
O objetivo deste estudo é investigar possíveis alterações na expressão linguística de tempo e aspecto de pacientes portadores da demência do tipo Alzheimer (DTA). Principalmente, objetiva-se contribuir para o entendimento acerca do comprometimento cognitivo subjacente a essas eventuais alterações. Para tanto, foi desenvolvido um estudo de caso de caráter longitudinal. Foi selecionado um paciente portador da DTA, que foi submetido a quatro aplicações de duas avaliações de naturezas distintas: uma avaliação neuropsicológica e uma avaliação linguística. Foram detectadas alterações na expressão linguística de tempo e aspecto. A análise desses resultados sugere que as alterações detectadas até a terceira aplicação podem decorrer de um comprometimento no sistema linguístico ou em sistemas não linguísticos. Já o declínio na expressão linguística de tempo e aspecto detectado na quarta aplicação sugere um comprometimento no sistema linguístico.********************************************************************A longitudinal study of tense and aspect in the dementia of the Alzheimer typeAbstract: This study aims to investigate any possible impairment related to the linguistic expression of tense and aspect by patients with the dementia of the Alzheimer type (DAT). Mainly, it aims to contribute to the understanding of the cognitive disruption underlying these eventual impairments. In order to achieve these aims, it was developed a case study of longitudinal nature. It was selected a DAT patient, who was submitted four times to two different evaluations: a neuropsychological evaluation and a linguistic evaluation. Impairments in the linguistic expression of tense and aspect were detected. The analysis of the results suggests that the impairments detected up to the third assessment may have been originated due to a disruption of the linguistic system or of non-linguistic systems. The decline in the linguistic expression of tense and aspect detected in the fourth assessment suggests a disruption of the linguistic system.Keywords: Tense; Aspect; Dat; Longitudinal study
2022-12-06T14:20:45Z
Nespoli, Juliana Barros Novaes, Celso Vieira